Categories Handy

Het nut van SEO

Search Engine Optimization oftewel SEO blijft voor veel bedrijven nog een vaag begrip. SEO wordt al jaren geassocieerd met online marketing. Hoe hoger je scoort in de Google zoekresultaten hoe hoger de omzet via internet. Helaas is Google geen wondermiddel en gaat deze vlieger in de meeste gevallen niet op. Google garandeert natuurlijk geen hoge conversie, maar zet de deur naar jouw online winkel wel een stuk verder open. Bedrijven die SEO ooit hebben ingezet om meer omzet te genereren komen vaak bedrogen uit, het is een hulpmiddel maar natuurlijk nooit een garantie. Door deze ontwikkeling staan bedrijven wantrouwend tegenover het internet en dat is zonde.

SEO jargon
Een paar belangrijke termen om dit verhaal straks nog te kunnen begrijpen. Organisch verkeer is de tegenhanger van betaald verkeer vanuit Adwords. Organisch is onbetaald verkeer wat via de zoekmachine van Google binnenkomt. Google heeft een geheim algoritme ontwikkeld wat de relevantie van jouw website bepaald, maar er is niemand die weet hoe dit algoritme precies werkt. Google voert jaarlijks en soms tweemaal per jaar een update aan het algoritme uit, dus wanneer je de code gekraakt denkt te hebben en te begrijpen hoe Google websites indexeert, hebben ze de boel alweer veranderd. ‘Boven de vouw’ is een term die aangeeft wat de bezoeker op zijn scherm kan zien, voordat hij naar beneden scrollt. Alle informatie boven de vouw (dus hoog in de Google resultaten) wordt beter bekeken dan alles ‘onder de vouw’.

SEO belangrijk?
Het was vroeger veel gemakkelijker om hoog in de zoekresultaten van Google te komen, omdat Google toen nog minder geavanceerd was dan tegenwoordig. Vroeger waren er ook veel meer posities ‘boven de vouw’ en minder betaalde reclame waardoor er meer ruimte was voor organische zoekresultaten.

Met nuttige onderzoeken zoals Eye Tracking zijn de afgelopen jaren verschillende onderzoeken gedaan om te ontdekken waar mensen nu eigenlijk naar kijken als ze zoeken via Google. Uit deze onderzoeken blijkt dat het nut van ‘boven de vouw’ staan en dan met name op de nummers 1 tot en met 3 heel groot is. Betaalde advertenties komen dus altijd op de gewenste plek bovenaan.

Uit onderzoek is tevens gebleken dat meer dan 70% van alle bezoekers tijdens het zoeken in Google niet naar beneden scrollt. Adverteren of organisch gevonden worden onder de vouw heeft maar tot op zekere hoogte zin (+/- 30%).

Resultaatpagina’s met zoekwoorden waarop veel wordt geadverteerd, laten vaak nog maar drie onbetaalde posities over boven de vouw. Daarnaast is het onderscheid tussen betaalde- en onbetaalde resultaten steeds kleiner aan het worden. Zoekers zijn dan ook steeds meer geneigd om voor de betaalde resultaten te gaan.

En nu?
Laten we er geen doekjes om winden dat betaalde resultaten altijd voorrang krijgen in Google. Google wil immers (steeds meer) geld verdienen aan haar advertenties en geeft betalende klanten vanzelfsprekend voorrang. Dit maakt echter een goede SEO niet overbodig. SEO moet nooit een opzichzelfstaand doel zijn, maar een onderdeel zijn van een groter doel. Zie een hoge waardering in Google en dus een geoptimaliseerde website als een graadmeter voor goede en relevante content. Wanneer je het goed doet in de resultaten van Google zegt dat meer over de waarde die jouw website creëert of toevoegt aan het web dan dat je in staat bent meer omzet te genereren. Daarnaast blijft een hoge positie in Google (boven de vouw) belangrijk voor de bereikbaarheid/vindbaarheid van jouw website. De moeite die je er echter in moet steken om die positie te halen is de laatste jaren enorm toegenomen. Een aantal dingen die je rondom Google kunt opbouwen zijn:

  1. Goede en waardevolle content (zie ook “10 tips voor het schrijven van webteksten“)
  2. Unieke content
  3. Discussies aangaan. Zorg dat je content leeft en actueel is
  4. Lever frequent of periodieke content (ruimte voor nieuws of blog)
  5. Focus niet op slechts één zoekwoord, maar op verschillende onderwerpen
  6. Zet SEO naast al je andere goede doelen en zie het nooit als een doel op zich
  7. Ben echt! Jouw bezoekers houden van echtheid en identiteit niet van fabeltjes en “te mooi om waar te zijn” verhalen
Delen die handel: