Categories News

Hoe 3D de beleving van websites verandert

Visuele content op websites is steeds vaker volledig interactief. Via onder andere 360graden- en 3D-technologie kun je overal doorheen navigeren. Foto’s, video’s en tekst integreren is allemaal mogelijk met interactieve 3D-omgevingen. Websitebezoekers krijgen zo zelf steeds meer controle over hoe de content wordt gebruikt en beleefd. Het is daarom goed om te kijken of en hoe je deze webexperiences ook in jouw marketingstrategie kan toepassen.

Waar vrijwel iedere organisatie inmiddels de transitie van tekst naar beeld heeft doorgemaakt, zijn er in het beeldtijdperk veel ontwikkelingen gaande. Centraal staat de stap van een passieve naar een actieve en interactieve beleving. Van plaatje, naar video of animatie en nu naar interactieve video’s en virtual reality.

Neem bijvoorbeeld een productconfigurator of een ‘exploded view’ in een compleet interactieve 3D-omgeving. Dat zijn al goede voorbeelden die momenteel steeds vaker opduiken. Het past allemaal perfect binnen de ‘Experience Economy’ waar we ons momenteel in bevinden. De vraag is voor veel bedrijven echter hoe zij hun klanten de ervaring kunnen bieden die overtuigend genoeg is om over te gaan tot conversie. En dan met name online, waar het natuurlijk nog veel moeilijker is om een fysieke ervaring over te brengen.

Vaak heeft een browser wel de juiste plug-ins nodig om bijvoorbeeld 3D-content te tonen. Het liefst zou je natuurlijk de volledige vrijheid hebben om webbased experiences aan te kunnen bieden, Zonder plug-ins, maar gewoon als een frame op je website. Je wilt de beleving voor iedereen bereikbaar maken op elk mogelijk apparaat. Een browser als Chrome integreert al steeds meer van de vereiste plug-ins standaard in de browser.

Klant is regisseur

Dit soort interactieve omgevingen lenen zich ook voor productie, denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van een object om later 3D te printen. Massaproductie wordt langzaam vervangen door maatwerk, waarbij de klant een product precies volgens zijn wensen kan laten leveren zonder daarvoor meer te hoeven betalen.

Zelf als klant je product configureren, zien hoe het gebruikt wordt en wat je er allemaal mee kunt door middel van een interactieve 3D-omgeving, dat is beleving overbrengen. Zoals gewoonlijk is de B2C-markt hier iets verder in dan de B2B-markt. NIKEiD is hier een goed voorbeeld van. Al telt deze configurator niet als interactief vormgeven in een 3D-omgeving, je kunt er als klant je eigen schoen ontwerpen in je browser. Net zoals je bij Volkswagen je eigen auto kunt configureren.

Waar het misschien lijkt dat de technologie voor het ontwikkelen van deze 3D-omgevingen alleen is weggelegd voor multinationals, is deze ook toegankelijk voor een veel groter deel van de markt. De uitvoerbaarheid ervan hoeft namelijk niet per se complex te zijn. Dat hangt puur af van de voorwaarden die er aan de beleving worden gesteld. Een uitgebreid technisch onderzoek naar deze interactieve 3D technologie heeft dit bevestigd. Uit een experiment, waarin we een Smartwatch-configurator ontwikkelden, blijkt dat interactieve 3D-omgevingen ook praktisch toepasbaar zijn voor bedrijven zonder grote marketingbudgetten.

In de B2B-markt biedt het met name high-tech en industriële bedrijven de kans om klanten te laten zien en beleven hoe technische producten werken en welke voordelen deze hebben.

Alles is meetbaar

Naast dat je iedere individuele klant met een interactieve 3D-omgeving een nieuwe experience biedt, kun je ook nog eens alles meten wat hij ermee doet. Zo kom je er vanzelf achter welke functies mensen het meest gebruiken en bijvoorbeeld of ze je product liever in het blauw zien dan in het grijs. Je analyticspakket en user experience tools zijn te integreren in de webbased 3D-omgeving, zodat alles meetbaar is. Op deze manier leer je nog meer over wat je klanten willen en doen.

Kortom, je kunt interactieve 3D-omgevingen inzetten om aan je branding te werken, om je conversie te verhogen en om meer te weten te komen over je klanten. Tegelijkertijd heeft de klant zelf de regie over hoe hij of zij de content wil ervaren.

Zo pas je het toe

Wil je zelf een interactieve 3D-experience toepassen op je website? Bij een product experience doe je dat als volgt:

  1. Maak een overzicht van de USP’s en highlights van je product.
  2. Stel vast wat het doel is van de customer journey voor de gebruiker. Is dat informatie opvragen? Een configuratie bestellen? Contactgegevens achterlaten? Een x aantal minuten de beleving doormaken?
  3. Bedenk waar je wilt dat jouw klant zelf de regie over kan hebben in relatie tot het product. Bijvoorbeeld onderdelen, kleuren of opdrukken van kunnen configureren of de werking van verschillende product onderdelen kunnen beleven.
  4. Stel vast welke gebruikersdata je wilt meten.
  5. Zoek vervolgens een partij die de door jou opgestelde informatie om kan zetten in een duidelijk concept en plan de campagne. Idealiter kan deze partij het ook visueel en technisch voor je kan realiseren.

 

Via Marketingfacts
Delen die handel: